TEORIEXAMINATION
Transportstyrelsen införde 2006 ett nytt system för teoriexamination
av piloter.
Teoriproven (PPL, CPL, ATPL) genomförs nu på dator med
hjälp av ett Internetbaserat system som heter PEXO.
Nordvästra Skånes Flygklubb är som auktoriserad PEXO-Provplats behörig att arrangera Teoriexaminationer med detta system
Avgiften per ämne/skrivning debiteras från 17 sep 2010 skrivande elev direkt av Transportstyrelsen
För mer information och/eller bokning av teoriprov - kontakta
oss via epost "teoriprov<at>nsf.se" eller pr tfn 0708 349651
SPRÅKTEST
Den 5 mars 2008 infördes ett nytt internationellt krav (ICAO)
på alla som innehar certifikat och (flyg)radiotelefonibehörighet
Förutom att behärska den reglerade radiofraseologin måste
piloter och flygledare kunna kommunicera med varandra om andra saker
än de rent trafikmässiga.
Sökande för certifikat och radiotelefonibehörighet
ska alltså inte bara prövas i teori och fraseologi som
det var tidigare, utan även bedömas enligt de nya kraven
på allmän engelska och/eller svenska.
Denna bedömning görs genom ett standardiserat språktest
- Language Proficiency Test - inför en auktoriserad språkkontrollant
De godkända språkbehörigheterna gäller fn 3 eller 6 år
eller "för evigt" beroende på uppnådd
behörighetsnivå.
Utan giltig språkbehörighet med godkänd kompetensnivå
gäller inte radiobehörigheten och man får som pilot
då bara flyga flygplan utan installerad flygradio
ANM: Certifikatinnehavare
(även UL) som hade formell radiobehörighet den 5/3 2008
har fått temporär schablonmässig språkbehörighet
som gäller till mars 2011 (engelska) resp mars 2014 (svenska)
Mer om
de nya språkkraven kan man läsa på Transportstyrelsens
sidor >>
Språkprovet
är inte ett flygradioprov - sådant avlägges
som teoriprov och praktiskt prov för uppflygningskontrollanten. Har man väl
flygradiobehörighet så kan man den vanliga flygradiofraseologin
- men språkprovet behövs dessutom för att få
flyga flygplan med radio installerad och att använda radion..
Det är alltså ett prov för att bestämma hur
väl man förstår och kan göra sig förstådd
också på (vardags)engelska/svenska om så behövs
under flygning
Alltså, det inte prov på formell radiofraseologi och
därför inget att läsa in
Du blir intervjuad kort på engelska och får sedan lyssna
på ljudfiler och återberätta på engelska
mm
Vill man mjuka upp sin kanske rostiga engelska så kan man
ju lyssna på http://www.tac.tv/the_pilot_vid771
;-)
Att läsa t.ex en engelsk flygtidning kan också hjälpa
lite, liksom att tala engelska med någon om man inte ofta
använder engelska t.ex i jobbet
Provet görs individuellt, dvs en person i taget och tar knappt
en timme
Hela provet spelas in och ljudfilen plus bedömning/resultat
skickas till Transportstyrelsen..
Vi gör provet enklast i klubbhuset här på ESMH - men andra alternativ går
att ordna
Efter provet får du behörigheten inskriven i certifikatet direkt.
Avgiften för provet (fn 500:-) erläggs till kontrollanten direkt
För mer information och/eller bokning av språktest
- kontakta oss via epost "language<at>tangopapa.se" eller
pr tfn 0708 349651
NSF sep 2010
|